Bewegen bij een burn-out

Artikel geselecteerd voor u

Herstellen van burn-out klachten kan enige tijd in beslag nemen; het kost tijd voor langdurig opgebouwde spanning het lichaam weer heeft verlaten. Bij het ervaren van burn-out klachten, wordt rust vaak geadviseerd. Rust is zeker van groot belang, maar beweging kan eveneens bijdragen aan het herstelproces. Op welke manier kan sport bijdragen aan herstel? 

Sporten zorgt ervoor dat het brein veerkrachtiger wordt in stressvolle situaties. Door te sporten wordt namelijk de productie van brain-derived neurotrophic factor, afgekort BDNF, gestimuleerd. BDNF is een eiwit in de hersenen dat de productie van nieuwe hersencellen stimuleert. Tevens stimuleert dit eiwit de aanmaak van nieuwe verbindingen in de hersenen, waardoor het brein veerkrachtiger wordt in tijden van stress. BDNF gaat verder bepaalde cognitieve problemen, zoals concentratie en geheugenverlies tegen. Dit zijn juist klachten die veel voorkomen tijdens een burn-out.

Gelukstofjes
Naast de aanmaak van BDNF, zorgt beweging ook voor de aanmaak van serotonine en endorfine. Deze neurotransmitters staan beter bekend als ‘geluksstofjes’. Wanneer je sport worden er voortdurend kleine pijnprikkels naar de hersenen gestuurd, welke de aanmaak van endorfine stimuleren. Endorfine reageert razendsnel op stresshormonen, zoals cortisol. Ook serotonine onderdrukt de aanmaak van cortisol en zorgt voor een betere stemming en meer zelfvertrouwen.

In de praktijk
Wanneer je herstellende bent van een burn-out kan beweging ondersteuning bieden. Een valkuil hierin kan zijn om té actief te gaan sporten. Mensen die last hebben van een burn-out hebben vaak een prestatiegerichte mindset, waardoor ze geneigd zijn om heel veel te sporten, wat uiteindelijk een averechts effect heeft.
Begin eens met een dagelijkse wandeling van een half uurtje, of volg een (online) yogales. Wanneer je liever actiever bent, kan een half uurtje hardlopen helpen. Maar houd hierin het doel goed voor ogen; herstellen van de klachten! 

 

Bron: Holistik.nl