De gelukkige werknemer

Artikel geselecteerd voor u

Ga jij geregeld met tegenzin naar je werk? Hier kun je iets aan veranderen! In dit artikel geeft klinisch psycholoog Elke van Hoof tips om het werkgeluk te vergroten. 

Een beetje ‘frisse tegenzin’ op de maandagochtend is heel normaal. Maar ga je vaak met tegenzin aan het werk? Dan is het goed om hier iets aan te doen. In dit artikel van psychologiemagazine geeft klinisch psycholoog Elke van Hoof tips en oefeningen om het werkgeluk te vergroten. Hoe worden jij en je collega’s gelukkiger op de wervloer?

Ieder bedrijf heeft naast een algemeen en financieel directeur nóg een directielid nodig, vindt psycholoog Elke van Hoof: naast een CEO en een CFO ook een Chief Happiness Officer, speciaal belast met het welzijn en werkplezier van alle werknemers. Meer aandacht daarvoor is gunstig voor ieders prestaties én gezondheid.
Het zal nog wel even duren voordat bedrijven zo ver zijn. Maar als werknemer kun je zelf alvast veel doen om je werkplezier te vergroten, schrijft Van Hoof in haar boek. Volgens haar hebben we allemaal een geluksdirecteur in ons. Het enige wat nodig is, is zelf de eerste stap zetten.

1. Zorg goed voor jezelf
Het is om veel redenen belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Eén daarvan wordt weleens vergeten: onze gezondheid heeft effect op onze werkprestaties. Wie inlevert op slaap, beweging en hersteltijd levert ook in op werkplezier. De afgelopen veertig jaar zijn we steeds minder tijd gaan uittrekken voor onze nachtrust. Dat komt onder meer doordat televisie en internet onze constante aandacht vragen. Brachten we vroeger gemiddeld acht à negen uur door in bed, nu is dat ruim zeven uur; en de tijd die we werkelijk slapend doorbrengen, ligt daar nog onder. Maar langdurig slaapgebrek kan de functie van de hersenen beïnvloeden en dat leidt overdag tot matige of zelfs slechte prestaties. Je concentratie en geheugen nemen af, je humeur verslechtert, je voelt je intens vermoeid en wordt sneller ziek.

Tip: Maak een slaapritueel. Zet 45 minuten voordat je naar bed gaat de tv en alle sociale media uit. Zo geef je je brein rust. Je voorkomt dat je je straks niet meer kunt losmaken van alle aandachtvragers én je geeft je brein het signaal dat je gaat slapen. In het begin is het even wennen, maar op den duur val je er sneller door in slaap.

Naast slaap is beweging natuurlijk erg belangrijk voor de gezondheid. Er is ook een langetermijneffect van niet-bewegen – en dat is schrikbarend groot, zo blijkt uit het volgende onderzoek. In 1966 werden vijf studenten uitvoerig getest op hun fysieke kracht en uithoudingsvermogen. Daarna moesten ze drie weken in bed blijven zonder iets te doen. Vervolgens kregen ze dezelfde tests; die toonden natuurlijk aan hoe sterk ze achteruit waren gegaan. In 1996 werden de oud-studenten, inmiddels vijftigers, benaderd voor dezelfde reeks fysieke tests. Wat bleek: ze presteerden beter dan indertijd bij de tweede testronde. Drie weken niet-bewegen heeft dus meer impact op het lichaam dan dertig jaar veroudering.

Tip: Probeer ook op je werk zoveel mogelijk te bewegen. Ga wandelen tijdens een overleg, of in de pauze.

2. Doe geen concessies aan je kernwaarden
Uit onderzoek blijkt dat werknemers meer energie krijgen en zich effectiever voelen als hun waarden en normen overeenkomen met die van hun werkgever. Vraag je dus eens af: waar sta ik voor in mijn werk, wie wil ik zijn, waar geloof ik in? En onderzoek dan of je persoonlijke waarden en normen overeenkomen met die van je bedrijf.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan: respect, vertrouwen, zorg voor gezondheid, ontwikkeling van werkplezier, integer, loyaal, zorgvuldig, betrokken, inspirerend, kennis delen, eigen kracht, klantgerichtheid, optimale kwaliteit, maatschappelijke betrokkenheid.
Onderstreep de waarden die je gemeen hebt met je werkgever. Bekijk bij de niet-onderstreepte waarden of het daar om een ‘kernwaarde’ gaat: iets dat je zo belangrijk vindt dat er niet over valt te onderhandelen, een dealbreaker. Controleer of die ‘nee’ echt klopt; misschien zijn er toch aanwijzingen dat die kernwaarde er wél is.

Tip: Vind je meer dan drie van je eigen kernwaarden niet terug bij je werkgever? Dan ligt het risico van ernstige stress op de loer. Tijd om op zoek te gaan naar een andere baan; de kans is klein dat je het bedrijf kunt veranderen.

3. Bekijk het van de vrolijke kant
Stop meer positiviteit in jezelf. Mopperen is makkelijk, maar het doet afbreuk aan je werkplezier. Voor elke negatieve opmerking zijn zeven positieve opmerkingen nodig om het kwalijke effect ervan teniet te doen. Help jezelf om meer stil te staan bij wat er aan positiefs gebeurt op je werk. Daarnaast kun je meer positiviteit in je collega’s stoppen, door vriendelijk te zijn en dankbaarheid te tonen tegenover collega’s, lok je bij hen hetzelfde gedrag uit.

Tip: Geef mensen met wie je werkt geregeld een welgemeend compliment.

4. Stel jezelf altijd een doel, hoe klein ook
Kleine stappen zoals in de voorgaande oefeningen hebben meer effect dan je op het eerste gezicht zou denken. Wat je doet, heeft immers altijd invloed, ook al zie je het niet meteen.
Op basis van de voorgaande tips kun je goede voornemens maken. Zorg dat ze overzichtelijk zijn en dicht bij jezelf liggen; dat vergroot de kans dat je ze daadwerkelijk uitvoert.
Met het opschrijven van je persoonlijke doelen maak je ze tastbaar en word je gemotiveerder om ze na te streven. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat zou vandaag tot een fijne/succesvolle/geslaagde werkdag maken?
  • Wat kan ik doen om dat te verwezenlijken? 
  • Wat heb ik nodig om de komende week, maand of jaar prettig te kunnen werken?

Bron: Psychologiemagazine