De to-do lijst

Artikel geselecteerd voor u

Op een werkdag voeren we veel verschillende taken uit. Maar hoe verdeel je de verschillende taken het beste over je werkdag? Lees in dit artikel hoe je zo efficiënt mogelijk werkt.

Op een werkdag voeren we allerlei verschillende taken uit, de ene taak leuker dan de andere. Om overzicht op deze verschillende taken te behouden, wordt vaak gebruik gemaakt van een ‘to-do lijst’. Deze zogenoemde to-do lijst werkt niet alleen als een geheugensteun, maar kan ook structuur bieden op een werkdag. Maar hoe plan je de taken van de to-do lijst zo efficiënt mogelijk in? In dit artikel volgen wat handige tips.

In de Engelse taal wordt het gezegde “If it’s your job to eat a frog, it’s best to do it first thing” gebruikt. Met andere woorden, als je een vervelende taak te doen staat, doe dit dan als eerste. Dit wordt ook wel de “eat the frog fist strategy” genoemd. Maar klopt dit ook? Moeten we starten met de meest ingewikkelde en vervelende taak?

Uit recentelijk onderzoek van Habbert & Schroeder (2020), blijkt inderdaad dat men het beste kan beginnen met de moeilijkste of vervelendste taak. Wanneer men eerst een lastige of vervelende taak uitvoert, krijgt men een positiever gevoel over zichzelf. De taken die nog afgerond dienen te worden, lijken ineens een stuk gemakkelijker.
Het als eerste afronden van de meest lastige taak, geeft ook een gevoel van controle over de takenlijst. Mensen ervaren hierdoor minder stress en zijn meer gemotiveerd om bepaalde doelen te halen.

In de praktijk
Hoe kun je dit het beste toepassen in je werk? Houd een to-do lijst bij waarop je de verschillende taken noteert. Bekijk deze takenlijst elke ochtend even kritisch; tegen welke taak zie je vandaag het meeste op? Ken deze verschillende taken oplopende cijfers toe en start met de meest lastige taak. Wanneer je de meest lastige taken hebt uitgevoerd, kun je verder met de minder lastige taken. Op deze manier verloopt je werkdag een stuk ontspannener, succes!

Bron: Habbert & Schroeder (2020).