Goede voornemens

Artikel geselecteerd voor u

Een nieuwe jaar, een frisse start; met goede voornemens. Hou houd jij je goede voornemens dit jaar vol? Je leest het in dit artikel. 

Het is januari 2021, hét moment om na te denken over goede voornemens. Wat wil jij in 2021 echt anders gaan aanpakken? En hoe houd je deze verandering zo goed mogelijk vol?
Elk jaar na de jaarwisseling hebben mensen ze; goede voornemens. Na een decembermaand vol lekkernijen gaan we in januari massaal sporten en gezonder leven. Een nieuw jaar zorgt er tevens voor dat we gaan nadenken over hetgeen wat belangrijk voor ons is. Hierdoor onstaan vaak voornemens op het gebied van familie en vrienden. 'Ik wil meer tijd spenderen met mijn kinderen’ of ‘ik ga elke week bij mijn ouders eten’, zijn veelgehoorde voorbeelden.

Bij zo’n frisse start hebben mensen vaak doelen op het gebied van werk en ontwikkeling. Men wil zich op een bepaald gebied verder ontwikkelen, door bijvoorbeeld een cursus te volgen. Of men wil juist iets rustiger aan gaan doen en meer op afgebakende tijden gaan werken.

Aan het einde van januari komen we er meestal achter dat onze goede voornemens niet helemaal geslaagd zijn. Daarom is volgens wetenschappers Blue Monday, aan het einde van januari, de meest deprimerende maandag van het jaar. De goede voornemens die we hadden, zijn dit jaar (opnieuw) niet geslaagd. Heeft dat te maken met ons doorzettingsvermogen? Of is er gewoon iets mis met onze doelen?

Het grote probleem lijkt hem te zitten in de manier waarop wij onze doelen stellen. We zijn geneigd om grote doelen te stellen, zonder hier een actieplan voor te maken. Hierdoor besteden we er te weinig tijd aan, of weten gewoonweg niet hoe we moeten beginnen. Daarom blijft ons doel meer een ‘wens’, die niet uitkomt, omdat we geen plan hebben.

Bij het maken van goede voornemens is er dus de noodzaak om een actieplan te maken. Volgens psycholoog Carien Karsten is het belangrijk om een doel op te delen in “behapbare brokjes”. Is het je doel om meer te gaan bewegen? Maak hier een behapbaar plan voor. Eis niet van jezelf dat je vier keer per week naar de sportschool gaat, maar plan bijvoorbeeld drie keer per week een wandeling in. Wil je op meer afgebakende tijden gaan werken? Denk dan eens na hoe je dit kunt bereiken. Geef bij collega’s aan dat je niet bereikbaar bent buiten kantoortijden en zeg eens “nee” op een klus wanneer je hier geen tijd voor hebt.

Als laatste tip kun je je doelen, met bijbehorend actieplan uitschrijven; grote kans dat jij Blue Monday prima doorkomt! 

Bron: Volkskrant